De eerste paar weken - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rosaly Doorn - WaarBenJij.nu De eerste paar weken - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rosaly Doorn - WaarBenJij.nu

De eerste paar weken

Blijf op de hoogte en volg Rosaly

27 Juli 2013 | Zweden, Stockholm

Hej hej lieve Nederlanders,
Ik ben nu alweer bijna 3 weken in het ‘hoge’ noorden en het is geweldig. Zondag 7 juli vertrokken we (paps, mams en ik) na lang wachten naar Zweden, na een enorme file in Duitsland kwamen we rond 5 uur bij de boot aan in Kiel. Na een nachtje op de boot kwamen we aan in Göteborg en reden we het laatste stuk naar Stockholm, m’n nieuwe woonplaats! Toen we aankwamen bij Caroline en Daniel stonden de oudste kids (Mio, Stella en Morris) al buiten te wachten. Na de eerste kennismaking, een BBQ en een rondleiding door m’n nieuwe huis nam ik afscheid van paps en mams en had ik de eerste nacht in m’n nieuwe bedje.

In de eerste week hebben we vooral in de zon gelegen langs het zwembad, een beetje gezwommen en ik heb de buurt een beetje leren kennen. Op woensdag gingen we naar een groot zwemparadijs, omdat het die dag regende. Donderdag kwamen paps en mams nog even langs om de auto weer op te halen (want die hadden ze bij mij gelaten) en om afscheid te nemen. In de ochtend reden Daniel, Mio, Stella, Morris en ik richting Stockholm om ze op te halen en daarna gingen we naar de boot van Caroline en Daniel in de haven. Een paar uurtjes gevaren en daarna toch echt afscheid genomen van paps en mams. In de middag ging ik met Caroline naar Nacka Forum, een heel groot winkelcentrum bij mij in de buurt (woon namelijk niet midden in de stad, maar erbuiten. Een soort Bilthoven – Utrecht). We hadden leuk even winkeltjes gekeken en sushi gehaald voor het avondeten, jaja ze zorgen goed voor me dus, met mijn sushiverslaving…
Op vrijdag ging ik in de ochtend met Morris en Stella op de trampoline en daarna een spelletje doen, een soort tikkertje maar dan moest je een bepaalde zin zeggen (ik zou niet weten welke, ik had ook geen idee wat ik moest zeggen dus, aangezien ik natuurlijk meteen degene was die de ‘tikker’ was) en dan moest je een kleur zeggen. Ja, ook de kleuren zijn anders in het Zweeds, dus ik ben heerlijk uitgelachen. In de middag zijn we naar een groot indoor speelparadijs geweest waar je van alles kon doen met ook achtbanen voor de kids, helemaal leuk dus. De dagen erna gingen snel voorbij, met een beetje zonnen en zwemmen.
De maandag erna gingen Mio en Stella met de trein naar opa en oma in Kullavik, vlakbij Göteborg. Ik ben in de avond met Morris en Franka (de baby) naar een speeltuin geweest toen Caroline en Daniel gingen sporten, dus ze waren helemaal blij met me, aangezien ze dat al een enorm lange tijd niet meer samen hadden gedaan.
Dinsdag ging ik gezellig met Caroline even shoppen en lunchen in Stockholm en de dag erna de vogeltjes voeren met Morris en een ijsje halen. Die kinderen eten wel extreem veel ijsjes, maar geen snoep dus het valt mee.

Donderdagochtend vertrokken Caroline, Morris, Franka en ik ook richting Kullavik. Om half 10 vertrokken we, gelukkig viel Franka eigenlijk meteen al in slaap en ging Morris rustig film kijken in de auto, we konden dus rustig muziek luisteren en praten de hele rit, want dat duurde wel eventjes. Om ongeveer 4 uur kwamen we aan in Göteborg, waar we papa en mama nog even voor de laatste keer doei konden zeggen voordat zij naar Nederland vertrokken, en daarna reden we door naar Kullavik, waar we allemaal bij de ouders van Caroline sliepen. In de avond kwamen ook de zus en het nichtje van Caroline, heel leuk want die zus spreekt een beetje Nederlands, dus ik kon nog eventjes Nederlands praten. Na het eten ging ik met Dina (het nichtje) naar de zee, heel leuk om even met iemand van m’n eigen leeftijd te zijn.
Op vrijdag werd ik helaas al om 5 uur wakker omdat Franka aan het huilen was, en daarna werden alle kinderen wakker en die gingen natuurlijk meteen door het huis rennen en gillen, van slapen kwam dus verder ook niks meer. In de middag gingen we met opa en oma, Dina en de zus van Caroline en de rest van ‘mijn’ familie naar een soort schapenboerderij. Klinkt wat suf, maar was erg leuk met super schattige kalfjes en schaapjes. We lieten Franka even los rondlopen, maar die valt nog erg vaak dus op een gegeven moment viel ze vol met d’r handjes in de schapenschijt, ze stopt alles in d’r mond dus zo ook nu haar handen. Heeeeerlijk, overal schapenpoep in d’r mond en over d’r hele gezicht, waardoor ze natuurlijk enorm hard moest huilen en Caroline en ik de slappe lach kregen, omdat het zo vies was dat het eigenlijk ook wel grappig was.
Op zaterdag ging ik met Caroline en alle kids naar de supermarkt, en onderweg konden we kersen en allemaal besjes zo uit de boom eten. Wat is Zweden toch fijn. Daarna ging ik met de kids naar de speeltuin, waar Franka de hele zandbak op heeft gegeten. In de avond deden Caroline, haar zus en ik een workout. Man man man, wat een spierpijn de dag erna…
Op maandag ging ik met Caroline en Franka even shoppen in Göteborg, Caroline heeft daar als kind altijd gewoond dus ze kende de weg wel dacht ze, maar na een tijdje rijden kwamen we erachter dat de wegen allemaal veranderd waren en we ineens op de busbaan reden, tegen het verkeer in. Hilarisch. Toen we eenmaal een parkeerplaats hadden gevonden, gingen we even shoppen maar het was te warm om lang te blijven. Na de lunch gingen we met z’n allen naar het strand en heb ik in zee gezwommen, brrr… Na het avondeten had Daniel een enorm zware workout voorbereid, die we met Caroline en haar zus gingen doen.
Dinsdag begon meteen leuk, ik zat opgesloten op de wc. Ja, dat moet mij weer overkomen. Het was op de eerste verdieping en Caroline stond buiten keihard te lachen, uiteindelijk ben ik op de wc gaan staan en kon ik via een klein dakraampje de sleutel naar buiten gooien, zodat Caroline na hard duwen en trekken aan de deur uiteindelijk de deur wel open kreeg. Daarna reden we richting Falkenberg, waar we een hotel hadden met vrienden van hun. 2 heerlijke dagen aan het strand gehad met stralende zon.
Donderdag gingen we nog een dagje terug naar Kullavik, en nu ben ik weer lekker in m’n huis in Stockholm, waar ik daarnet m’n eerste ritje in de auto overleefd heb. Pff, dat gaat nog een grote grap worden als er eenmaal sneeuw ligt, alles is enorm steil hier bij m’n huis…

Hej då, kram & puss puss

  • 27 Juli 2013 - 20:46

    Roos Steenvoorden:

    Jeetje wat een lang verhaal was dat, het ziet ernaar uit dat je een super jaartje gaat hebben daar! Ik ben jaloers :)

  • 27 Juli 2013 - 21:10

    Trix Van Den Dool:

    Lieve Rosaly,

    Leuk om je verslag te lezen en ik heb de indruk dat het allemaal goed gaat, al is dit pas het begin, je moet toch wennen aan elkaar en aan hun leefwijze. Ik hoop dat je de kinderschaar kunt opvangen wanneer het nodig is en dat je ook aan jezelf toekomt en vooral dat het je 2e thuis gaat worden. Leuke dingen heb je al meegemaakt en dan leer je elkaar ook beter kennen. Doe je best en het zal zeker lukken.

    De warmte hier is niet mis en je komt tot weinig op zulke dagen. Mijn dagelijks bezoek aan opa vult mijn dag en ik rijd wat door het bos daar met de rolstoel en drink koffie bij het restaurant met hem, gelukkig is hij wat gezonder en heb ik minder zorgen. Ik voel me thuis wel erg alleen en mis mijn klankbord, het is niet anders. Geniet van alles wat je geboden wordt en tot het volgende nieuws met kus van mij.
    oma Trix

  • 27 Juli 2013 - 21:41

    Shirley Hogervorst:

    Heeeeeee rosa!

    Whahahahahahahahahaha die franka met die poep!!! #ikgastuk
    Ook lekker om in de wc opgesloten te zitten;) hihihihi
    Leuk verhaaaal ! Heeel veel plezier daar , kan niet wachten tot het volgende reisverslag xxxxxxx

  • 28 Juli 2013 - 14:13

    Angelique Van Doorn-Franke:

    Ha lieverd,

    Geweldig verhaal en wat een belevenissen. Fijn dat je nieuwe familie zo lief voor je is! Dikke kus en ik kijk al uit naar de volgende blog

    xxx mama

  • 24 Augustus 2013 - 22:16

    Arie En Ineke Franke Van Der Linden:

    Hoi Lieverd,
    Een erg late reactie van ons, maar we wilden toch laten weten dat wij het een hele onderneming vinden waar je nu mee bezig bent.
    Het verhaal is ook leuk om te lezen, we hebben begrepen van je moeder dat er al een volgend verhaal van jou is gekomen, dat zullen we dan via haar opvragen.
    We zijn erg geïnteresseerd in jouw belevenissen. Vandaag zijn we net weer thuis van een tripje naar Scheveningen waar we gisteravond genoten hebben van het vuurwerkfestival op de boulevard, vanaf het terras van het Kurhaus waar we overnacht hebben.
    Verder gaat het met ons prima.
    Hopelijk met jou ook, we wachten verdere berichten af.
    Dikke kus van ons uit Lelystad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosaly

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 7327

Voorgaande reizen:

07 Juli 2013 - 31 Juli 2014

Een tussenjaar in Zweden.

Landen bezocht: