Bezoek uit Nederland & Göteborg. - Reisverslag uit Nacka, Zweden van Rosaly Doorn - WaarBenJij.nu Bezoek uit Nederland & Göteborg. - Reisverslag uit Nacka, Zweden van Rosaly Doorn - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Nederland & Göteborg.

Blijf op de hoogte en volg Rosaly

09 December 2013 | Zweden, Nacka

Tjena!

Ik heb alweer een tijdje niks van me laten horen, dus hier weer een nieuwe update van het Zweedse leventje. Mijn laatste berichtje was ergens midden oktober. Eind oktober was het Halloween. Dat is hier zo ongeveer als Sint-Maarten in Nederland. De kinderen gaan langs de deuren om snoep te halen. Verder is het wel wat grootser, overal op straat zie je mensen lopen die verkleed zijn in de meest creatieve outfits. Wij, twee vriendinnen en ik, konden natuurlijk niet achterblijven en gingen naar een Halloween feestje ergens in de stad, ook verkleed natuurlijk.

Een week later kwam Roos gezellig langs. Op donderdag kon ik de auto mee krijgen hier thuis, dus reed ik naar Arlanda. Uiteindelijk stond ik bij de verkeerde terminal te wachten, maar dat kwam allemaal wel weer goed. Samen weer naar huis gereden en toen tot en met zondag lekker toeristisch gedaan in de stad.

Op 16 november ben ik met een aantal mensen naar het concert van Bastille geweest. Een dag van de voren had Caroline ineens toch nog een kaartje voor me weten te regelen, wat dus echt heel veel geluk was aangezien het al snel uitverkocht was! Het concert zelf was fantastisch. Een kleine locatie, en de zanger sprong zelfs nog het publiek in om daar zingend een rondje te lopen, het was echt heel leuk!

Het weekend erna gingen we naar Göteborg. We vertrokken op vrijdagochtend en zaten toen fijn de hele dag in de auto. In de avond ben ik alleen extreem ziek geworden, dus een leuk weekendje weg eindigde in de hele dag in bed liggen en boven de wc hangen om over te geven. Op zondag wel nog heel eventjes mee geweest naar het strand, maar verder heb ik vrijwel niks gedaan. Maandagmiddag reden we weer terug, ik was blij dat ik weer in m’n eigen bed kon liggen. Toch niet heel fijn, ziek zijn terwijl je niet thuis bent. Die week ging het verder prima gelukkig.

In het weekend daarna op vrijdag met de ‘Nederlandse groep’ wezen eten bij een fantastische Italiaan waar we de beste pizza kregen. Heel lief, allemaal in de vorm van een hartje. Op zaterdag naar een vriendinnetje om ons tripje naar Abisko te plannen en op zondag naar the Hunger Games (EINDELIJK) in een super mooie bioscoop!

Ja ja, een tripje naar Abisko. In februari ga ik van donderdagochtend tot en met dinsdagavond met een Duits vriendinnetje naar Abisko. We vliegen van Stockholm naar Kiruna en nemen dan de trein naar Abisko. Slapen daar 4 nachten in een natuurpark en gaan dan weer terug naar Kiruna en slapen daar nog een nachtje. Info: Abisko en Kiruna liggen in Zweeds Lapland en Abisko schijnt dé plek te zijn om het noorderlicht te zien, zeker in februari. Daarnaast gaan we nog een honden sledetocht maken, wat skiën en naar het originele ICE HOTEL in Jukkasjárvi. We hebben er in ieder geval heel veel zin in. Het gaat wel enorm koud worden. Op het moment is het daar -29 graden, dat zal in februari dus waarschijnlijk nog kouder zijn. Ben benieuwd!

Dit weekend waren paps, mams en Myl hier. Een beetje Sinterklaas gedaan met wat cadeautjes, en verder ook de toeristische route genomen om Myl de stad te laten zien. Gelukkig ook weer een voorraad pepernoten en een chocoladeletter en marsepein!

Verder gaat het leventje hier zo allemaal zijn gangetje. Morris (4) is verliefd op me en begint af en toe ineens kusjes op m’n hand te geven, hij wil me enorm graag leren skiën en Franka hangt ook de hele tijd aan me, net als Stella. Voor Stella ben ik nu echt haar grote zus, af en toe komt ze ‘gezellig’ bij me in mijn kamer zitten, en dan krijg je haar ook echt niet meer weg. Maar, het is wel lief. Met Mio gaat het ook gewoon prima, die vind het wel prima als ik er ben, het maakt hem niet zo veel uit.

Mijn kerstcadeautjes voor de familie hier zijn allemaal binnen, er ligt inmiddels sneeuw hier in Stockholm en het is soms ijskoud (-10 afgelopen weekend). Mijn lessen gaan ook goed, ik ben deze week klaar maar ik hoop dat ik nog een extra paar weken er aan vast mag plakken.

Liefs uit Zweden, kram!

  • 09 December 2013 - 18:30

    Mylene:

    Het was super leuk om een rondleiding door Stockholm van je te krijgen en de familie een beetje te leren kennen :)

  • 10 December 2013 - 19:30

    Trix Van Den Dool:

    Lieve Rosaly,

    heb genoten van je ervaringen en wat fijn dat je bezoek van de fam. hebt gehad uit Nederland, je zal wel blij zijn geweest dat ze kwamen. Het is bij jullie nu al echt winter zo te lezen en hier is het zacht weer nog in afwachting op wat komen gaat.
    Veel plezier met al je ondernemingen en een gezellige decembermaand. Succes met de Zweedse lessen.
    Dikke kus van oma Trix en ik blijf je verhalen volgen.

  • 22 December 2013 - 12:11

    Opa En Oma Franke:

    Hoi lieve Rosaly,

    We hebben weer genoten van jou verhaal over je dagelijkse leven in Stockholm.
    Prachtig om dat allemaal mee te mogen maken.
    Inmiddels ook jou Kerst en Nieuwjaars kaart ontvangen, bedankt.
    Ook van je ouders gehoord dat het Sinterklaas bezoek geslaagd was en dat ze er allen van genoten hebben.
    De winter wil hier gelukkig nog niet doorzetten, hoge temperaturen, 10 tot 12 graden, maar wel veel wind en dat wordt ook voor de kerstdagen verwacht.
    Verder gaat ons leventje ook zijn gangetje, gisteravond heb ik nog een uitvoering van het shantykoor meegezongen bij de Oostvaardersplassen, voor Staatsbosbeheer, winderig maar leuk.
    Nou meisje hou je haaks en maak er wat leuks van en vergeet niet je oorwarmers en handschoenen te gebruiken als je naar buiten gaat :).

    Kusjes van ons, kram!

  • 06 Januari 2014 - 21:24

    Debora:

    Hi Roos,

    Allereerst een fantastisch 2014 toegewenst....

    Vanuit Uithoorn een berichtje van ons. Heb zojuist je berichtjes gelezen. Wat een ervaring!
    4 kinderen, dat zijn 'tropen-uren'! Het is goed te lezen dat je je er echt thuis voelt en je je al verstaanbaar kunt maken in het Zweeds.

    Hier hebben we de kerstdagen al weer achter de rug en gaan we richting het voorjaar. Sneeuw, koud, ijs......helemaal niets van dat. Nou dan maar uitkijken naar de zomer.

    Veel plezier en we zijn benieuwd of de verhuizing doorgaat.....

    Knuffel,
    Alfred, Debora, Bart en Ruben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosaly

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 7317

Voorgaande reizen:

07 Juli 2013 - 31 Juli 2014

Een tussenjaar in Zweden.

Landen bezocht: